Najnowsze wpisy

Losowe wpisy

Rehabilitacja rwy kulszowej Warszawa - pomoc profesjonalistów

Rehabilitacja rwy kulszowej w Warszawie to pomoc profesjonalistów. Życie z bólem jest bardzo trudne[...]

Kary za prostytucje

Kwestia karalności (czy bezkarności) prostytucji jest regulowana według różnych systemów. System pr[...]

POTĘPIANIE SEKSUALNOŚCI

Kalyana Maila (XVI wiek) napisał sanskrytem dzieło pt. Ananga ranga (Teatr miłości lub Statek na oc[...]

Liczba leków wywołujących immunotrombocytopenię

Mechanizm polekowej immunizacji antypłytkowej nie jest w pełni wyjaśniony. Przypuszcza się, że lek [...]

Ciśnienie krwi wzrasta z wiekiem

Skład ciała człowieka starego różni się od ciała młodzieńca. Pomiędzy 25 a 70 rokiem życia zawartoś[...]

Również szczegółowe badania socjologiczne wykazują, iż stan świadomości społecznej w wielu punktach skłania się raczej ku normom tradycyjnym (np. w sprawie tzw. podwójnej moralności płciowej, obostrzonych norm dla kobiet, w sprawie związku seksu z miłością itd.), stąd też w wielu przypadkach świecka etyka seksualna, leżąca u podstaw wychowania seksualnego, niejako wyprzedza stan świadomości społecznej i głosi tezy o wiele liberalniejsze od tych, jakie ludzie są skłonni przyjąć. Wydaje się czasami, iż niektórzy pedagodzy zajmujący się wychowaniem seksualnym starają się upowszechnić i uczynić regułą to, co daje się obserwować i ujawniać w grupach społecznych, które podległy najdalej idącej rewolucji (czy anarchizacji?) obyczajowej, ale które wciąż stanowią mniejszość, choć mniejszość rosnącą we wszystkich omawianych tutaj społeczeństwach. Czy jest to postępow-anie pedagogiczne i społecznie słuszne? Oto jest pytanie stanowiące węzłowy problem bez jego rozstrzygnięcia trudno orzekać, który system wychowania seksualnego rokuje lepsze (tzn. bezpieczniejsze, korzystniejsze i owocniejsze skutki) dla całego społeczeństwa i dla żyjących w nim jednostek.

W tym opracowaniu celowo nie zajmowaliśmy się kształtem współczesnej pedagogiki katolickiej i jej norm etycznych, pragnąc poruszać się na gruncie tylko tych pedagogik, które programowo są świeckie. Nie omawialiśmy również szerzej założeń etycznych polskiej pedagogiki seksualnej własne propozycje w tej sprawie autor wyłożył wcześniej w oddzielnej książce, zaś generalny kierunek jego rozważań nad etyką seksualną pokrywa się z tezami wyrażonymi przez Bittighofera.

Leave a Reply