Najnowsze wpisy

Losowe wpisy

Liczba leków wywołujących immunotrombocytopenię

Mechanizm polekowej immunizacji antypłytkowej nie jest w pełni wyjaśniony. Przypuszcza się, że lek [...]

Fizjologia zapłodnienia część 2

Pewne znaczenie dla zachowania sprawności seksualnej ma także regularny „trening” aparatu psychosek[...]

Mechanizm powstawania tolerancji

Na te spośród nich, które są słabszymi immunogenami, tolerancję można wywołać nawet u dorosłych org[...]

Rola receptorów bólowych w stymulacji seksualnej część 2

Podobnie nie wiele wiadomo o wpływie proprioreceptorów i interore- ceptorów na wystąpienie podniece[...]

NAPĘD RESPIRATORA

Dodatnie ciśnienie wydechowe (PEEP) działa korzystnie w niektórych schorzeniach płucnych i nie wywi[...]

Również szczegółowe badania socjologiczne wykazują, iż stan świadomości społecznej w wielu punktach skłania się raczej ku normom tradycyjnym (np. w sprawie tzw. podwójnej moralności płciowej, obostrzonych norm dla kobiet, w sprawie związku seksu z miłością itd.), stąd też w wielu przypadkach świecka etyka seksualna, leżąca u podstaw wychowania seksualnego, niejako wyprzedza stan świadomości społecznej i głosi tezy o wiele liberalniejsze od tych, jakie ludzie są skłonni przyjąć. Wydaje się czasami, iż niektórzy pedagodzy zajmujący się wychowaniem seksualnym starają się upowszechnić i uczynić regułą to, co daje się obserwować i ujawniać w grupach społecznych, które podległy najdalej idącej rewolucji (czy anarchizacji?) obyczajowej, ale które wciąż stanowią mniejszość, choć mniejszość rosnącą we wszystkich omawianych tutaj społeczeństwach. Czy jest to postępow-anie pedagogiczne i społecznie słuszne? Oto jest pytanie stanowiące węzłowy problem bez jego rozstrzygnięcia trudno orzekać, który system wychowania seksualnego rokuje lepsze (tzn. bezpieczniejsze, korzystniejsze i owocniejsze skutki) dla całego społeczeństwa i dla żyjących w nim jednostek.

W tym opracowaniu celowo nie zajmowaliśmy się kształtem współczesnej pedagogiki katolickiej i jej norm etycznych, pragnąc poruszać się na gruncie tylko tych pedagogik, które programowo są świeckie. Nie omawialiśmy również szerzej założeń etycznych polskiej pedagogiki seksualnej własne propozycje w tej sprawie autor wyłożył wcześniej w oddzielnej książce, zaś generalny kierunek jego rozważań nad etyką seksualną pokrywa się z tezami wyrażonymi przez Bittighofera.

Leave a Reply