Najnowsze wpisy

Losowe wpisy

Powtarzanie w myślach pozytywnych sugestii

-9. Gdy w przyszłości będziesz chciał wprowadzić się w taki stan, przyjmiesz wygodną pozycję, zamkn[...]

Co może spowodować raka płuc?

Azbest unosi się tam w powietrzu i jest wdychany przez dzieci, gospodynie domowe, pracowników biur.[...]

Cenuroza

Budowa i rozwój. Dojrzały tasiemiec ma 40-100 cm długości, 3-5 mm szerokości i składa się z 200 - 2[...]

Szerokość geograficzna i wysokość decydują o skłonności do zapadania na raka skóry

Tak jak należałoby się spodziewać, 90 procent nowotworów skóry występuje na tych częściach ciała, k[...]

Rehabilitacja Kraków - klucz do sukcesu

Rehabilitacja w Krakowie to klucz do sukcesu. Nasza szansa na zdrowie najczęściej zaczyna się od do[...]

Również szczegółowe badania socjologiczne wykazują, iż stan świadomości społecznej w wielu punktach skłania się raczej ku normom tradycyjnym (np. w sprawie tzw. podwójnej moralności płciowej, obostrzonych norm dla kobiet, w sprawie związku seksu z miłością itd.), stąd też w wielu przypadkach świecka etyka seksualna, leżąca u podstaw wychowania seksualnego, niejako wyprzedza stan świadomości społecznej i głosi tezy o wiele liberalniejsze od tych, jakie ludzie są skłonni przyjąć. Wydaje się czasami, iż niektórzy pedagodzy zajmujący się wychowaniem seksualnym starają się upowszechnić i uczynić regułą to, co daje się obserwować i ujawniać w grupach społecznych, które podległy najdalej idącej rewolucji (czy anarchizacji?) obyczajowej, ale które wciąż stanowią mniejszość, choć mniejszość rosnącą we wszystkich omawianych tutaj społeczeństwach. Czy jest to postępow-anie pedagogiczne i społecznie słuszne? Oto jest pytanie stanowiące węzłowy problem bez jego rozstrzygnięcia trudno orzekać, który system wychowania seksualnego rokuje lepsze (tzn. bezpieczniejsze, korzystniejsze i owocniejsze skutki) dla całego społeczeństwa i dla żyjących w nim jednostek.

W tym opracowaniu celowo nie zajmowaliśmy się kształtem współczesnej pedagogiki katolickiej i jej norm etycznych, pragnąc poruszać się na gruncie tylko tych pedagogik, które programowo są świeckie. Nie omawialiśmy również szerzej założeń etycznych polskiej pedagogiki seksualnej własne propozycje w tej sprawie autor wyłożył wcześniej w oddzielnej książce, zaś generalny kierunek jego rozważań nad etyką seksualną pokrywa się z tezami wyrażonymi przez Bittighofera.

Leave a Reply